Свети Дух

Jump to: navigation, search

СВЕТИ ДУХ (грч: Άγιο Πνεύμα); треће Лице Свете Тројице; Дух Свети од вечности исходи од јединствене ипостаси Бога Оца, једнобитан је са Оцем и Сином и има икономијску улогу у општем промислитељском плану (домостроју) Божијем, почев од самог стварања света, па све до доласка реалности будућег века.

Свети Дух мистично је делотворан у сваком великом акту божанске делатности: стварању, искупљењу, последњем суду. Божанско достојанство Светог Духа, Његово нераздељиво припадање Светој Тројици, Црква је примила од Апостола као богооткривену истину и дефинисала осмим чланом Символа вере: "Верујем... И у Духа Светога, Господа, Животворног, Који од Оца исходи, Који се са Оцем и Сином заједно поштује и заједно слави, Који је говорио кроз пророке." Свакога ко би порицао да Свети Дух није "Дух из Бога" (1 Кор 2,12), тј. да није Бог, Црква је одбацивала, а у својој догматско-богословској борби, имала је за највеће противнике две међусобно супротне духоборачке јереси: савелијанство и аријанство, одн. још одређеније - македонијанизам.

Света Тројица

Светотројично тумачење свих Божијих дела подразумева учешће Светог Духа у акту стварања: "Дух Божији дизаше се над водом" (1 Мој 1,2), тј. делатност Светог Духа (Духа Божијег) део је стваралачке активности Божије. Свето Предање објашњава Светог Духа као божанску ипостас која све одржава, нарочито човека, коме Бог "дуну у нос дух живота; и поста човјек душа жива." (1 Мој 2,7) Овај "дух живота", који је поистовећен са Духом Светим (и на основу Септуагинте), јесте оно што је учинило да човек буде "слика Божија." Овакву делатност Светог Духа предсказао је и обећао својим следбеницима и сам Спаситељ, који је оваплоћен Светим Духом. Он је објавио да њега Дух Свети не само посведочава и прославља (Јн 15,26) него и да ће Дух Свети, на дан Педесетнице, Апостолима актуализовати реалност спасоносног подвига и његовог дела (Јн 14,26).

Господ Исус Христос је пред Своје Вазнесење нагласио својим следбеницима да им нема спасења док се не испуне силом Духа Светог (Лк 24,49). Свети Дух је "Дух мудрости" (Еф 1,17), "Дух откривења" (Еф 1,17), који човека испуњава мудрошћу божанском и открива му тајну Богочовека Христа - дејством Светог Духа јавља се литургијски, евхаристијски и теофанијски тајна и реалност Царства Божијег, још у оквирима простора и времена овог света и века. У таквом контексту, однос између Исуса Христа и Светог Духа је неодвојив (христологија и пневматологија су узајамно повезане), мада је Светог Духа немогуће видети (Јн 14,17), што представља суштинску разлику између Христове делатности и делатности Духа Светог. Али, Духом Светим види се Христос (Син), који је слика Бога Оца. Духом Светим, који непрестано борави у Цркви, остварује се есхатолошка природа Цркве као Тела Христовог. "Где је Црква, ту је и Дух Свети" (Св. Иринеј), који "изграђује Цркву Божју" (Св. Василије). Другим речима, сав живот Цркве, свако црквено чинодејство, радња, служба, тајна или дело бива призивањем силе и благодати Светог Духа. "Благодат, давана Светом Тројицом, даје се од Оца кроз Сина у Духу Светом." (Св. Атанасије)

Свети Дух у библистици

Свети Дух дејствује кроз историју спасења људи. Али све до Новог Завета и "доба Духа", у Светом Писму не налазимо много појединости ο Његовом раду. Дух Божији био је активан у стварању света: "И Дух Божији дизаше се над водом." Као и Бог Отац, Он је свуда присутан - нема нигде ничег у целој твари ван Његове владавине. У Библији читамо ο Духу Божијем, који оспособљава Свој народ. Дух Божији је подарио пророцима надахнуће и преко њих саопштио реч Божију. Али Стари Завет је ишчекивао дан када ће се Дух Божји излити на све народе. Кад се Исус Христос оваплотио, Он је рођен силом Светога Духа. Свети Дух је сишао на Њега за време крштења на реци Јордану. Њега је Дух одвео у пустињу, где га је ђаво искушавао. Α на почетку своје јавне мисије, Христос је објавио да ћe Га вршити силом Духа. Св. Јован Крститељ је рекао да ће Исус крштавати људе Духом Светим. Сам Исус Христос, лично је обећао својим ученицима да ће им, кад их остави, послати Светог Духа да с њима остане за сва времена. У време након што се Он врати Оцу, Свети Дух ћe их поучавати и водити ученике и дати им силу. "Он ћe ме прославити", рекао је Исус Христос, "јер ћe он узети што кажем и рећи вам."

Ученици су крштени Светим Духом, по обећању Христовом, на дан Педесетнице. Ово је било очигледно свакоме: по новом начину прослављања Бога, по смелости, јер су говорили другим језицима, и услед моћне проповеди. Како је Св. Петар рекао својим ученицима на дан Педесетнице, кад се испунило Јоилово пророчанство, Бог је излио Свога Духа на све вернике. Кад неко постане Хришћанин, он прима дар Светог Духа. Свети Дух обитава у Хришћанину, дајући му ново поимање и владање, чинећи га свесним да је заиста син Божији. Свети Дух је јемство за будућност с Богом на земљи. Свети Дух помаже Хришћанима да схвате своје јединство у Исусу Христу. Он чини да се сви уподобимо Христу у врлинама "љубави, радости, мира, стрпљења, милосрђа." Α Хришћанима даје моћ и дарове потребне за службу (1 Мој 1,2; Пс 139,7-12; Суд 3,10; 14,6; Ис 11,1-3; 2 Сам 23,2-5; Јез 36,26-27; Јл 2,28-29, Мих 3,8; Лк 1,35; 3,22; 4,1-18; 3,16; Јн 14,16-17; 16,7-15; Дап 2; Рм 8; 1 Кор 12; Гал 5,22-23).

Сродне теме

Прегледи
Лични алати
© 2006 Православље
info@pravoslavlje.net